Bokrecension: ”The Snowball – Warren Buffett and the business of life”

DSC_0050

The Snowball är skriven av Alice Schroeder. Under två veckor har jag läst och läst och läst lite till. Boken som handlar om Warren Buffetts liv är på 840 sidor hyfsat lättläst engelska. Den tar oss med på en resa om hur Warren blev världens rikaste genom att hålla hårt i sina pengar och alltid jaga efter nya investeringar. Resan startar redan långt innan Warren är född, genom att beskriva hans far och farfars liv. Denna del var tråkigast och jag tycker man lätt hade kunnat vara utan den och ändå förstått resten av boken precis lika bra. Warren Buffett är en person som lever på mindre än vad han tjänar varje månad och överskottet investerar han efter bästa förmåga. Han började väldigt tidigt intressera sig för aktier och fick i 10-års present en vistelse till Wall Street av sin pappa. Där blev han fascinerad av att en man erbjöd ”mäklarna” att välja ut tobaksblad för att sedan handrulla en cigarr åt dem. Under resans gång märker man dock snabbt att Warren blir lätt irriterad över denna idiotiska konsumtion och vill gärna att alla företag han investerar i ska hålla hårt i sina pengar. Vid ett tillfälle under ett ledningsmöte erbjuds alla en cigarr från en låda som skickas runt och Warren bara grymtar att han inte röker och tycker det är fel att röka upp aktieägarnas pengar. Varje litet öre räknas. Ju längre in i boken man kommer tycker jag den blir mer och mer intressant. Förmodligen för att jag själv har varit med i marknaden under den tiden. Kul att höra hur Warren tänkte och vad han gjorde och samtidigt kunna fundera över vad man själv höll på med och varför man gjorde så som man gjorde.

Jag tycker boken är väldigt bra men den hade lätt kunnat vara hälften så tjock och ändå varit lika bra. Alice fastnar vid detaljer ibland som jag tycker känns oviktiga och lägger ner väldigt mycket text på saker som hade kunnat passerat nästan obemärkt förbi. Jag känner att boken har påverkat mitt sätt att se på världen och mitt sätt att förhålla mig till konsumtion. Mitt råd är att definitivt läsa boken.

Saker som jag fastnade för och tar med mig:

1. Leva under sin inkomst och spara resten i aktier som ger avkastning.
  2. Läs och lär genom hela livet, man kan inte läsa eller lära sig för mycket.