Bokrecension: ”Fattiga och rika”

DSC_0061

Fattiga och rika är skriven av Peter Söderman. Fullständigt flyger mig igenom litteratur just nu. Vet inte om det beror på att hela familjen är småförkylda och vi därför är mer inomhus. Vilket som så plockade jag upp denna bok för ganska längesen på biblioteket. Jag lånade om den via bibliotekets fantastiskt enkla låna-om tjänst, 5 stjärnor till den!

Boken bygger på statistik från SCB och mycket handlar om förmögenhetsskatten och hur stor förmögenhet personer hade. Förmögenhetsskatten avskaffades 2007 så därför bygger mycket på siffror från den tiden. Det tycker jag är synd, alltså inte att skatten avskaffades utan att man inte får färska siffror. Även denna bok pratar om 15-30 miljoner i kapital för att kunna leva på det. Men någonstans i resonemangen beslutar sig författaren med att säga att 5 miljoner kronor i kapital(alltså inte bostadens värde) är en rimlig nivå för att säga att man är rik. Observera man är inte ekonomisk oberoende vid denna nivå. Författaren använder sig ofta av 1-2% avkastning på kapitalet som riktpunkt för att se om man kan leva på pengarna. Jag kan tycka att det är i snålaste laget men om man vill avskräcka folk från att spara så är det väl okej. Boken genomsyras av att ska man bli rik så kan man bara bli det genom att starta företag och inte via att spara och placera i aktier. En underlig sak är att Peter tar inte ens upp den möjligheten. Det står på några ställen att man kan vara rik om man har aktier, men det hänger ihop med att man fått dem via arv eller bonusar/optioner där man jobbar.

Jag läste boken på en dag och blev sur av det jag läste, sedan slog det mig att det bara beror på att jag inte tänker på samma sätt som författaren. Peter har försökt ge en så bra bild som det går utav de siffror han har haft till sitt förfogande och då kan man enligt honom i stort sätt inte bli rik på att spara. Jag tänker motbevisa siffrorna och tackar för boken som gav mig väldigt mycket att fundera på. Läs den det är mitt tips!

Tror ni att man kan bli rik alternativ ekonomiskt oberoende på att leva under sin inkomst och spara överskottet och placera det i aktier?