Bokrecension: ”Rich dad poor dad”

DSC_0062

Rich dad poor dad är skriven av Robert T.Kiyosaki. Boken är en riktig amerikansk halleluja-moment-bok. Robert tar oss med på en resa som startar när han var barn. Han jämför hur hans pappa tänkte och agerade gentemot hur hans kompis pappa gjorde det. Boken repeterar samma sak flera gånger och jag känner mig som på ett religiöst väckelsemötet där jag bara måste tänka som författaren för att inse hur rätt denne har. Jag har ju dock aldrig varit på något väckelsemötet…..så varför skriver jag ens det, jo för att jag tror det skulle kännas så som det gjorde när jag läste denna bok. Nämligen trevlig, ombonad, lätt att förstå varför man ska göra så som Robert säger och förstå hur rätt författaren har. Man liksom bara vänder blad och låter sig matas av denna lära.

Men någonstans i mitten av boken rycks jag tillbaka till verkligheten, tror det var min 3 månaders son som började skrika och ville ha mat. Det gav mig de nödvändiga minuterna för att slå på min egen hjärna igen. Robert har många bra poänger och jag tycker om boken. Men jag har också en egen hjärna och behöver inte höra samma fraser upprepas på varannan sidan för att förstå dem. Boken går ut på följande: Pengar ska jobba åt dig, du ska inte jobba för pengar. I början kan man behöva jobba för pengar och dessa pengar ska investeras i olika tillgångar som genererar pengar åt ägaren. Väljer man att spara i säkra räntebärande papper, indexfonder eller aktier på stora listor så är man bättre än snittet men inte bra nog. Istället ska man köpa aktier på små listor som kan öka snabbt i värde, man ska köpa bostäder i områden där priserna sjunkit mycket. För att vara en perfekt elev ska man när pengarna kommer in på ens lönekontot direkt investera dem enligt ovan, efter att man investerat ska man betala sina räkningar.

Att inte ha några pengar kvar för att betala sina räkningar är hemligheten för att lyckas komma på nya sätt att låta pengar jobba för en. Man ska inte vara så orolig för att inte klara av att betala för det kommer lösa sig med tiden. Man hittar på nya lösningar. Gör man detta så kommer man kunna bli snabbt ekonomisk oberoende. Betalar man först sina räkningar så är risken stor att man inte har pengar kvar att köpa tillgångar för som i sin tur genererar de pengar man behöver i framtiden.

Jag kan varmt rekommendera boken, men ha din kritiska hjärna på under resans gång. Boken är lättläst och tar upp många saker som jag också håller med författaren om. Men att inte först betala mina räkningar är nog lite för mycket spänning för mig.

Saker som jag tar med mig:

1. Kan man idag starta ett företag och göra sina investeringar i? Det skulle i så fall kunna leda till att man får göra avdrag för saker man gör, middag man äter ute (man behöver ju äta med företagen man funderar att investera i), resor till olika företags presentationer, kaffe som dricks hemma dvs på kontoret. Jag ska skriva ett blogg inlägg om detta kan vara möjligt, troligen finns det någon skatt som gör att detta inte fungerar. Tänk att kunna pensionera sig som ägare av sitt eget investmentbolag. JA TACK!

Har ni läst boken? Är det någon som vågat följa författarens exempel rakt av? Hur har det i så fall gått?