Bokrecension: ”Kulor Ca$h & Kosing”

DSC_0070

Kulor Ca$h och Kosing är skriven av Mathias Andersson och Charlie Söderberg. Jag måste säga att när jag lånade boken hade jag inte stora förväntningar på den. Men jag tänkte varför inte, kan ju ge något bra tips. Tycker boken klart översteg min förväntan. Inte den bästa boken, men den ger i alla fall konkreta tips på hur man kan göra för att spara pengar i olika situationer.

Duon som skrivit boken känner ni nog alla igen från TV3´s TV program Lyxfällan. Boken tar upp exempel från TV serien men det känns ändå inte som att boken borde heta ”Lyxfällan i text”. Om jag jämför denna bok med Anders Haskel´s bok: Bli grymt rik på aktier, så röstar jag på denna. Det kan ju bero på att jag redan har läst tidningen Aktiespararna i 15 år och Anders bara lindar in deras ”15% avkastningskrav på aktier religion” på 147 sidor. Mathias och Charlie ger tips hur man sparar pengar på sitt pensionssparande, bilen, storhandla, loppisar, mode, kläder, mark och skog. Man får även tips på hur man i en par relation bör prata om pengar och hur det kan hjälpa relationen från onödiga slitningar. En vill spara och en vill slösa. Just där befinner jag mig 😉

Jag rekommenderar boken för den som vill introduceras i hur man lever på mindre än sin inkomst. Jag har redan läst 7 månaders inlägg av Mr Money Mustache och den bloggen innehåller såklart betydligt bättre tips än denna bok gör. Men har man inte läst den bloggen än kan man börja med denna bok, sedan går man raskt vidare till dessa tre svenska bloggare: Udelningsseglaren, frivid42 och Onkel Toms stuga. Samtidigt börjar man läsa MMM´s inlägg från början och följer dennes tips. På sikt tror jag detta kommer ge mer utdelning än någon aktie långsiktigt kan mäkta med. Jag är frälst, min fru är besviken 🙁

Har någon mer än jag läst denna något otippade bok?