Bokrecension: ”Fly Bankfällan”

DSC_0076

Fly Bankfällan är skriven av Bo Haldell. Bo Haldell är bara ett pseudonym, personen bakom boken sägs ha en högt uppsatt position inom en svensk storbank. Känns fegt att inte våga gå ut med namn ändå kan jag tycka, nu kan det ju lika väl vara Clase Hemberg som skrivit boken, eller en före detta uppsagt och besviken bankanställd? Oavsett så är författaren otroligt bra att på ett enkelt sätt beskriva olika produkter som finns på den finansiella marknaden. Mitt tips till författaren är att bli lärare inom företagsekonomi på universitetet istället för att jobba vidare på banken.

Clase eller Bo menar jag har lyckas fånga mitt intresse av speciellt fonder och hur dessa fungerar. Författaren går igenom fond-i-fond, räntefonder, råvarufonder, hedgefonder och blandfonder. Bo tar oss steg för steg mot slutsatsen som man då redan har klar för sig på grund av bra och enkla beskrivningar med exempel på precis de rätta ställena. Slutsatsen är att räntefonder oftast är sämre än vanliga bankkonton hos de lite mindre bankerna men med insättningsgaranti. Allt annat man behöver kunna om fonder stavas ”indexfonder” och då ska man leta efter de med den lägsta avgiften. En sak som satte sig mycket hos mig var beskrivningen av att om man jobbar i Sverige så bör man investera i en indexfond som inte innefattar Sverige. Detta för att inte vara för beroende av ett land. Tycker jag låter rimligt. Sedan när man närmar sig pension kan man sakta gå över till räntefonder….men bara de med absolut minst avgift.

Att gå i pension är den andra stora biten i boken som jag lärde mig massor av. Intressant reflektion var att när man är 65 år och ska ta ut pension så kanske man till exempel tar ut sin tjänstepension(om man har någon) under de första 10 åren. Att det är 10 år i sig gör ju att man först här eller precis innan bör vikta ner mot lite räntesparande. Många tänker att 65 då ska allt vara i räntesparande, vilket är fel. Då missar man ju 10 år av börsuppgång. På samma sätt ska man tänka när man är 50 år. Då ska pengarna fortfarande förräntas i 25 år och inte 15 år som många tror, inklusive mig själv.

Vidare lärde jag mig lite om fastigheter, strukturerade produkter, hemförsäkring, elavtal och slutligen konsumtion.

Jag rekommenderar boken varmt till alla. Boken är väldigt lättläst.

Kan boken vara skriven av någon på Nordnet eller Avanza?